Nyílt területeinken a "Pasta alla Carbonara" finom olasz étel meglehetősen népszerű, amelynek receptjei szintén megtalálhatók a Kenyérkészítőnkben. Magában Olaszországban azonban életkorát és népszerűségét tekintve ez a tészta megelőzi a többi tésztát, amely a nápolyi pizza után a világ legnépszerűbb olasz étele. Nem kóser, vegetáriánus vagy diétás. Történelmileg ez a Monti della Laga (Abruzz-Apenninek) juhászainak az étele, akik juhnyájokat tereltek át a hegyeken, és ehhez a munkához helyi termékekből származó egyszerű, de magas kalóriatartalmú ételre volt szükségük.
Ez az összes létező tészta közül a legtitokzatosabb, még mindig sok vitát vált ki, és több "filozófiai áramlata" van - "Amatriciana pasta" (Pasta all'Amatriciana).
Valójában mind az Amatrichana szósz, mind a Carbonara szósz szinte ikertestvérek, kikelnek ugyanabban a fészekben, de valamilyen szakaszban mindegyik a maga útját járta - az egyik a paradicsom oldal felé a 18. század végén, a másik a tojás oldal felé, körülbelül a XIX-XX. században:

Kezdetben, sok évszázaddal ezelőtt, a Lazio régió pásztorai helyi praktikus termékekből, amelyeket magukkal vihetnek az úton, feltalálták a "Cacio e pepe" (kacho є pepe) ételt, amely szó szerint azt jelenti, hogy "sajt és bors" "... Grisciano városában, amely Amatrice városa mellett található, ezt a receptet úgy javították, hogy hozzáadták a sült, szárazon pácolt arca guanciale-t (Guanciale, a római nyelvjárásban - ez a "barbozzo", a romanozzi barbozzo), amely egy másik ételt készített - gritsa vagy grisha (gricia). Kolumbusz lenyűgöző amerikai útja után Mexikóból és Peruból származó paradicsom érkezett Olaszországba, és Amatrice város lakói a 18. század második felében elkezdték Grishát készíteni ezekkel a paradicsomokkal, ezért született meg Amatriciana, vagy egyszerűen csak Matriciana a római nyelvjárásban (matriciana romanesco).
Az Amatricana első leírását Francesco Leonardi őshonos római séf adta, aki a Quirinale-ban (1605–1870 között pápai rezidencia) szolgált, az általa 1790-ben írt hétkötetes L'Apicio Moderno gasztronómiai enciklopédiában.
És a XIX-XX. Században (nem biztos, hogy ismert) tojásokat adtak a Grishához, így kapták meg a Carbonara pasztát.
És ha nincs kérdés a sajttal és a guanciale-vel, akkor a bizonyosság ebben az Amatricana szósz többi összetevőjében véget ér. Ki gondolta volna, hogy egy ilyen egyszerű, elemi recept Olaszországban még mindig igazi vihart kavar!
Az első filozófiai irányzat szerint a paradicsomot nem használják az Amatricana szószban, és fehérnek kell lennie (guanciale-val és hagymával).A második filozófiai irányzat azt állítja, hogy van hely a paradicsomnak az Amatricano szószban, de nincs hely a fokhagymának vagy a hagymának. Megint mások a paprika és a hagyma jelenlétéért, valamint a fokhagyma hiányáért küzdenek. Számtalan videó található a YouTube-on, ahol mind az amatőr, mind az olasz szakácsok bemutatják "helyes" és eredeti receptjeiket a tészta elkészítésére ezen Amatricana vagy Matricana szósz alapján. És a legérdekesebb az olaszok megjegyzései ezekhez a videókhoz, ahol egy egységes srach gyakran kibontakozik egy adott recept hitelességéről, helyességéről vagy ízletességéről. Néhány olasz személyiség pedig makacsul próbálja bizonyítani, hogy Amatrice városának semmi köze a Matricana „római” szószhoz, és hogy ez az étel tisztán római eredetű. Általában ott szórakoznak ezzel a mártással és étellel ...
A professzionális szakácsok, a történészek és az amatricei önkormányzat vitáit megunva a háziasszonyok évről évre kitartóan főzik tovább az Amatrichanát guanchiale-val, hagymával, fokhagymával, paprikával, paradicsommal - és olyan finomak! Valójában gyakran az eredeti recept íze jobb, mint a megkeményedett primitív ...
Amatrice város hatóságai azonban nem alszanak, és éberen figyelik, hogyan tartják tiszteletben az All'Amatriciana szósz helyes receptjét, amelyet a De.Co (Denominazione Comunale) eredetcímke véd. A „C'e per te per te” program során a díszvendégként szolgáló neves séf, Carlo Cracco elmondta, hogy a világ egyik leghíresebb olasz étele, az Amatriciana teljes sikere érdekében is szükséges. „buggyantott fokhagyma” használatára. Az "istenkáromlás" nem kerülte el az Amatrice község önkormányzati felügyeletének figyelmes figyelmét, amely gyorsan tweetelt egy megjegyzéssel, hogy helyesbítse Krakkó állítását, és sértően megváltoztatta a séf vezetéknevét "Gracco" -ra.
Amatrice önkormányzata a Lazio régió támogatásával több mint 10 éve próbálja megszerezni az All'Amatriciana mártást, amely az Európai Unió STG címkéje - Specialità Tradizionale Garantita (garantált hagyományos termékek). Ha ezt elismerik, ez lehetővé teszi a hagyományosan ebben a szószban használt Amatrice / Lazio termékek erőteljes exportját, és véget vet ennek a mártásnak megfelelő összetevők kérdésének Olaszországban és az Európai Unió egész területén. A mai napig csak két olasz termék rendelkezik STG kategóriával. Ide tartozik a Mozzarella és a Pizza napoletana.
Ez a szósz különösen népszerű a római régióban, és elmondhatjuk, hogy a Pasta alla Matriciana szinte Róma névjegykártyája. A modern római konyha klasszikus kézikönyveiben e tészta összetevőinek összetétele változatosabb, ahol hagyma és fokhagyma egyaránt megengedett, és egyéb eltérések az amatrikusok követelményeitől. A római kézikönyvekben található egy kóser Amatriciana is, amely a kasrut szabályaihoz igazodik. Pecorino-t vagy más típusú sajtot nem használnak az elkészítéséhez, a sertészsír helyett olívaolajat használnak, a sertés arcát pedig marhahús rántással helyettesítik.
Az Amatricana szósz országos elterjedése a 19. században következett be, amikor sok amatrikus emigrált Rómába a szarvasmarhaválság miatt, és éttermekben munkát találva híressé tette őseinek ezt az ételt. Róma első történelmi Amatriciane étterme 1860-ból származik, és Il Passetto-nak hívták, mert végig lehetett sétálni rajta Vicolo del Passettótól a Piazza Navona térig.
2016. augusztus 24-én éjszaka bajok sújtották Olaszország középső régióját. A 6,2-es erősségű földrengés pusztítást és életvesztést okozott (legalább 290 ember meghalt), lakosok ezrei maradtak hajléktalanul Lazio, Umbria, Marche és Abruzzo területén.

Hónapok óta a 16 ezer fős Amatrice város, amely a földrengés egyik legsúlyosabban sújtotta, a média reflektorfényébe került, és a szósz a katasztrofális földrengés áldozataival való szolidaritás szimbólumává vált. Azóta a híres guanciale szósszal, paradicsommal és pecorinóval ízesített tésztát ma Olaszország számos olyan éttermében szolgálják fel, amelyek csatlakoztak az Amatriciana Solidale mozgalomhoz.A csoport Olaszországban és külföldön dolgozik, és pénzeszközöket gyűjt azok számára, akik kénytelenek elhagyni tönkrement otthonukat, az úgynevezett "földrengéseket" (terremotati). Az elsők között csatlakozik a Szolidaritás Tészta kezdeményezéshez Jamie Oliver brit séf és további 700 séf, aki vele dolgozik. Az orosz modell, Natalja Vodianova adománygyűjtést indított „Mangia per l'Italia” („Egyél Olaszországért”), hogy ezt a „szolidaritási pasztát” Amatrichan az Orosz Föderáció éttermeinek menüjébe vigye. Az árbevétel egy százalékát a Gyermekmentés, a Vöröskereszt és a katasztrófa helyszínén lévő egyéb szervezetek kapták.
Váratlan volt - szomorú, de a szósz sikere, de túlzott keresletet okozott a Guanciale iránt az Olaszországban akkor kaphatóhoz képest, és rövid idő alatt ennek az olaszországi finomságnak a készletei egyszerűen, egy darabig kiszáradtak. Néhány gyártó olyan Guanciales-t tett ki, amely még nem érett meg megfelelően, és olasz Prosciutto-t és Pancetta sonkát is használnak, bár durvábbak, mint a Guanciale arcai.
Az Amatricana szószos tészta mellett (SALSA ALL'AMATRICIANA) az olaszok is főznek (ezt fedeztem fel):
• kemencében sült tészta Amatriciana (tészta al forno con sugo amatriciana)
• pizza Amatriciana (Pizza all'Amatriciana)
• rizottó Amatriciana (rizottó all'Amatriciana)
• gnocchi Amatriciana (gnocci con sugo all'Amatriciana)
• lasagne all'Amatriciana
• frittata all'amatriciana
• polenta húsgolyókkal és mártással (POLENTA CON POLPETTE E SUGO ALL'AMATRICIANA)
• húsgombóc Amatricana mártással (Polpette all'amatriciana)
• Amatricana krutonnal (crostini all'amatriciana)
• Amatricana tojás (l'uovo all'Amatriciana)
• folyékony ravioli Amatriciana pecorino fondüvel (ravioli liquidi di Amatriciana con fonduta di pecorino)
• rizsgolyók rántott Amatricana mártással (Supplì all'amatriciana)
• valami olasz hot dog Panino all'amatriciana mártással
• Burger Amatricana (AMATRICIANA BURGER)
• Amatriciana sült csontvelő (sült velő amatriciana)
• Nos, megkapod az ötletet - és így tovább ...
Hagyományosan augusztus végén - szeptember elején, amikor friss paradicsomot takarítanak be, Amatrice önkormányzata több napon át megrendezi a Sagra degli Spagetti all'Amatriciana fesztivált, ahol Amatrice lakóit és vendégeit bőségesen kezelik ezzel a hatalmas mennyiségű tésztával. . Nézze meg Amatrice városát a 2007-es földrengés előtt, és ezt a fesztivált egy rövid, 3 perces videóban a YouTube-tól (a linken
P.S. Valójában nagyon sokféle módszer és technika áll rendelkezésre a tészta elkészítéséhez, amelyeket egyszerűen nem lehet leírni egy receptben. De mindez látható az interneten található videókon.
P.P.S. Szokás szerint az olasz hagyomány szerint nem szabad ezzel a pasztával tányért díszíteni aromás bazsalikomlevelekkel, petrezselyemmel vagy mentával. Ennek a tésztának saját egyedi csokora aromája van guancheale-ból, sajtból, borsból és paradicsomból, amelyet semmilyen gyógynövény nem szakíthat meg.
P.P.P.S. E tészta elfogyasztása során a villára göndörödött és lógó „makarónik” mindig szívesen megosztják ruháikkal a vörös paradicsomszószt, különösen a mellkas területén. Ezért ne habozzon, vegyen előke-et, vagy tegyen szövetszalvétát a gallér mögé. Figyelmeztettem!
P.P.P.P.S. Sajnos soha nem volt alkalmam ellátogatni Olaszországba. És nem tudok olaszul. Minden anyagot az interneten szabadon elérhető információk alapján állítottak össze, amelyeket egy google fordító fordított le. Ha valaki pontatlanságot észlel, vagy megosztja tapasztalatait és receptjét ehhez a mártáshoz és ehhez a tésztához, csak hálás leszek!